Dag 2: Dinsdag 17 juli 2012 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Loreen Kronnie - WaarBenJij.nu Dag 2: Dinsdag 17 juli 2012 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Loreen Kronnie - WaarBenJij.nu

Dag 2: Dinsdag 17 juli 2012 Rome

Blijf op de hoogte en volg Loreen

17 Juni 2013 | Italië, Rome

Na ons wilde avontuur van gisteren hebben we het ’s avonds maar even rustig aan gedaan.
Eerst op zoek naar het hotel wat met de backpack toch een beetje tegenviel.
Het warme weer en de zwarte tas; een combinatie die wij nog totaal niet gewend waren.
Maar gelukkig waren we wel weer met z’n drieën, nadat we 5 uur apart van elkaar waren. Het weerzien op het vliegveld was dan ook wel weer prettig. (Na ruim een uur de deur van de gate bekeken te hebben en er iedereen behalve Robine en Anouk uit te zien lopen, ging ik bijna geloven dat ook avontuur nummer 4 er aan zat te komen: op zoek naar de bagage. Maar gelukkig liep het dit keer goed af.)
Het hotel is prima. Goed gelegen, dichtbij station Termini waarvandaan alle metro’s, bussen en treinen richting Rome vertrekken. Ook de bedden slapen lekker en de hygiëne is prima. Op de douche na, die niet goed doorloopt waardoor je tijdens je wasbeurt drie keer de kraan even uit moet doen, is de badkamer ook prima te doen.
Nadat we gisteren onze spullen hadden uitgestald, (we blijven hier immers 3 dagen) zijn we Rome maar eens gaan ontdekken.
Te beginnen bij de Spaanse trappen, op het Piazza di Spagna. Een plein vol met dure winkels. Daarna zijn we doorgelopen naar de Trevi Fontein. Een prachtige, grote fontein waar we natuurlijk onszelf een boel geluk hebben bezorgd. Dat hadden we wel verdiend na zo’n avontuurlijk begin. Helaas wisten we niet meer helemaal zeker hoe het gebruik ook alweer was, waardoor we gegokt hebben om met je linkerhand over je rechterschouder het muntje te gooien. Hopelijk heeft dat het geluk niet verpest.
Daarna gingen we op zoek naar Piazza di Navona, maar dat liep een beetje uit op een fiasco.
Met ons typische vrouweninzicht liepen we vooral heel veel en langs winkels, maar was het plein in geen velden of wegen te bekennen… Ach, waar het hart van vol is..
Na een tijdje hadden we dan toch echt de hoop opgegeven en zijn we weer terug gegaan richting het hotel om daar in de buurt wat te gaan eten. Typisch Italiaans natuurlijk: pizza en pasta.
Daarna direct terug naar het hotel om snel te slapen, zodat we vandaag weer fit zouden zijn.

Vanochtend ging om 08.00 uur de wekker, we willen natuurlijk niets van Rome missen, dus hop uit de veren.
Snel aankleden, invetten (ja! Het is hier ong. 37°C) en om 08.30 uur aan het ontbijt. (inderdaad, geen make-up; ik durf het aan om me puur natuur te showen hier)
Het ontbijt is simpel maar prima te doen. Om 09.30 uur waren we klaar voor vertrek. Vanochtend stonden het Colosseum en het Foro Romano op de planning.
Het Foro Romano was eerst aan de beurt. Na een klein kwartiertje in de rij te hebben gestaan waren we eigenaar van een combiticket voor het Foro Romano en het Colosseum. Iets wat later een godsgeschenk bleek..
De eerste bezichtiging was een succes, mede doordat het weer nog lekker was en onze meegebrachte 1,5 literfles water. Maar natuurlijk ook door het Foro Romano zelf, een mooie ruïne met archeologische vondsten. (of zoiets.)
Met name met de grote overgebleven stenen wisten wij wel raad; een enorme grote bank, een beenspalk, een toilet of een strijdtoneel: alles staat op de foto.
Voor het Foro Romano hebben we nog dikke vrienden gemaakt met 2 verklede romeinen. Deze twee heren wilden graag met ons op de foto, en natuurlijk wilden wij dat ook wel. We mochten zelfs hun zwaarden en hoeden gebruiken. En natuurlijk stonken wij hierin; met 50 cent waren de heren niet heel gelukkig… Snel weglopen dus maar.
Na het Foro Romano was het Colosseum aan de beurt. Iets wat je in Rome natuurlijk absoluut niet mag overslaan.
Een enorme rij stond gewoon om het Colosseum heen te wachten om dit strijdtoneel te aanschouwen, maar wij , domme blonde Nederlanders, doen net alsof we het niet snappen en sneaken de hele rij voorbij. Eenmaal vooraan de rij schuiven we nonchalant mee naar binnen. Et voilá: binnen 5 minuten zijn wij het Colosseum binnen.
Achteraf bleek dat we niets fout hadden gedaan, aangezien wij dus al een kaartje hadden en dus zo door konden lopen naar een speciale rij.
Het Colosseum was erg mooi en indrukwekkend om te zien, maar gezien het feit dat de temperatuur behoorlijk gestegen was, de 1,5 literfles water alweer op was en onze voeten ons een beetje in de steek lieten, werd het tijd om te gaan relaxen.
Gewapend met factor 40 (nee, wij zullen hier niet verbranden), een nieuwe 1,5 liter fles en een broodje gingen we met de metro richting het park, waar ook Villa Borghese is gesetteld.
Wachtende op de metro was er een nieuwe dorstgolf aangebroken waardoor er snel een slok ‘frizzante’ water moest worden gedronken. Ik probeerde de dop te openen, maar door de bubbels in de fles, de hitte en het geschud met de fles door het lopen, schoot de dop er met een oorverdovende knal uit. Een nieuwe vorm van champagne kurk laten ontploffen is uitgevonden..
Helaas was het niet alleen de dop die er keihard uitfloepte, ook een heleboel water kwam er als een fontein uitgezet met als gevolg dat ik helemaal onder het water zat én zonder dop zat.
Dat werd dus de hele dag sjouwen met een volle waterfles (nou ja, bijna vol dan) zonder dop.
Gelukkig konden wij er natuurlijk smakelijk om lachen, en met ons vele anderen. Waar ze eerst nog allemaal verschrikt omkeken van de knal, moesten ze nu ook wel erg lachen om mijn fles zonder dop en ikzelf volledig onder water.
De rest van de metroreis verliep verder zonder problemen en wij waren klaar om te gaan relaxen.
Eenmaal in het park aangekomen viel dit heel erg tegen. In gedachten zagen wij een prachtig groen park met mooie bomen, bankjes en fonteintjes. In werkelijkheid was het een dor, stoffig park vol met mieren en vlak naast een autoweg. Gelukkig dat Robine nog even op onderzoek ging en iets verderop een stukje groen gras in de schaduw had ontdekt. Dit stukje park was inderdaad wat groener, had bankjes en er was warempel ook nog een fontein. Eindelijk konden we neerploffen en onze lichamen hun welverdiende rust geven.
De fles zonder dop kreeg een speciaal plekje en mijn tas werd stevig onder mijn arm bewaakt. Muziekje op en ik was direct vertrokken. Ondanks dat ik er heilig van overtuigd was dat ik niet had geslapen, werd ik door mijn lieve vriendinnetjes wakker gemaakt met de waarschuwing dat ik nu toch al wel erg lang in de zon lag. Zelfs dé fles water was verhuisd naar een plekje in de schaduw.
Na 2,5 uur chillen was het weer tijd om terug naar het hotel te gaan, alle stoffigheid en zweetdruppels van ons af te douchen, en ons mooi maken voor de tweede avond in Rome.
Vanavond staan de Spaanse trappen by night op het programma. Ik ben benieuwd…

Eten: Leonardo
Robine: Pizza 4 formaggi
Tiramisu
Anouk: Garlic bread (1/2)
Pizza verdura + ui i.p.v. knoflook
Tiramisu (1/2)
Loreen: Garlic bread (1/2)
Pizza 4 formaggi
Tiramisu (1/2)