Dag 6: Zaterdag 21 juli 2012 Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Loreen Kronnie - WaarBenJij.nu Dag 6: Zaterdag 21 juli 2012 Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Loreen Kronnie - WaarBenJij.nu

Dag 6: Zaterdag 21 juli 2012 Wenen

Blijf op de hoogte en volg Loreen

17 Juni 2013 | Oostenrijk, Wenen

Na meer dan 10 uur slaap was de wekker voor de verandering niet meer mijn ergste vijand.
Helemaal uitgeslapen gingen we eerst lekker ontbijten en daarna onze tassen wel inpakken. Het ontbijt was een klein buffet met prima broodjes. Overal hingen briefjes waarop duidelijk stond aangegeven dat het meenemen van ontbijt verboden is. De 3 meisjes naast ons deden net alsof ze blond waren en pakten stapels brood in hun zelf meegebrachte stukjes zilverpapier. De slimmeriken hadden achter zich al hun tassen liggen waarin ze snel het brood in mee konden sneaken.
Om 11 uur moesten we uitchecken, dus nog snel even onze tassen inpakken, (inclusief nog natte was) de sleutels afleveren en de backpacks laten stallen in een kamer.
Aangezien het zonnetje scheen en het nog mooi weer was, besloten we om eerst het Schönbrünn Paleis te bezoeken. We hadden gelezen dat hier ook grote tuinen bij zaten en die wilden we graag droog zien. In de metro zaten we al beelden op te halen van de wereldberoemde Sisi films, maar we kwamen niet veel verder dan de mooie Romy Schneider in die prachtige jurk.
Al van een afstand zag je het immense kasteel/paleis liggen. Bij binnenkomst moest er een keuze worden gemaakt uit verschillende tours, waarbij wij kozen voor de simpelste en goedkoopste. Het ging ons vooral om het gezien te hebben.
We mochten nog niet direct naar binnen, waardoor we eerst de gigantische tuinen gingen ontdekken. Hoe ver je ook keek, overal zag je grond dat hoorde bij het paleis. Bij de gedachte dat hier daadwerkelijk mensen hebben gewoond en dit stuk grond als achtertuin hadden, word je toch wel een beetje jaloers.
Bij het lopen op de erg steile heuvel richting het topje, zag ik keizerin Elisabeth niet bepaald hetzelfde doen met haar lange haar en veel te zware jurk. Het was een heuse klim. Naast de bezoekers van het paleis, waren er ook veel hardlopers die hier hun ronde renden. Een goeie oefening voor de Alpe d’Huez.
In de tuinen was ook nog een dierentuin gevestigd. Deze dierentuin is de oudste ter wereld en beschikt over 750 dieren. Helaas moest je hier apart voor betalen, en als echte Hollanders, vonden wij dat niet nodig. Na een groot gedeelte, maar nog lang niet alles, van de tuinen gezien te hebben, was het tijd om de tour binnen te gaan maken.
Samen met een audio guide liepen we het prachtige paleis door. Bij elk vertrek werd een verhaaltje verteld en even voelden we ons net als Sisi. Totdat er verteld werd dat keizerin Sisi 40 jaar lang spijt heeft gehad van haar huwelijk met haar neef Frans Joseph. Bam! Daar ging mijn prachtige voorstelling van een gelukkig stel op een dijk van een kasteel.
Bij het zien van de grote balzaal en met een typisch wals muziekje door de audio guide zag ik al de gasten van de keizer in hun prachtige pakken en jurken een Weense wals dansen.
De tour liep al snel ten einde doordat wij overal even keken en daarna hup, weer snel doorliepen. Dat gedrentel is niets voor ons en bovendien staat er nog meer op de planning. Weer terug de metro in dus.
Doordat we per ongeluk bij het verkeerde metrostation uitstapten, kwamen we midden op de vlooienmarkt terecht. Een gigantische markt met links allemaal kraampjes met antiek en andere rommel, middenin kleding, sieraden en zonnebrillen en rechts alleen maar kraampjes met eten. Heel erg leuk, maar vooral ook erg lekker om te zien. De een na de andere fruit, groente, vis, vlees, kaas, Turkse, Chinese, kebab, worst, kruiden en drank kraampjes kwamen voorbij. Bij het zien van al dit lekkers kregen we wel trek, dus hebben we hier even lekker wat eten gehaald.
Ondertussen begon de tijd een beetje te dringen, gezien het feit we nog perse de Staatsopera wilden zien, maar we ook op tijd terug moesten om naar Praag te gaan.
Opnieuw de metro in en op naar de Staatsopera. Alsof we het wisten, kwamen we ook precies op tijd voor een guided tour door dit gebouw.
Normaal gesproken waren we niet zo van de guided tours, maar hier kon het niet anders. We waren dan ook benieuwd of het niet gruwelijk saai zou worden. Maar al snel kwamen we erachter dat het alles behalve saai was. We hadden geluk met onze guide, die ook niet heel goed Engels sprak waardoor het allemaal wat makkelijker was om te begrijpen. Tijdens de tweede wereldoorlog is er op de laatste dag een bom ingeslagen waardoor 80% van het gebouw is weg gebrand. Weg 8 jaar werktijd van een beeldschoon gebouw en weg miljoenen euro’s (of nou ja, de munteenheid van toen). Daarna is het opnieuw opgeknapt in 10 jaar tijd en heeft het gebouw nog maar 3 originele delen. Deze delen zijn prachtig bewerkt met volop goud en beschilderde plafonds. Niet te beschrijven zo mooi. De andere delen zijn ook mooi, maar een stuk kaler en saaier.
De operazaal was erg indrukwekkend en we vonden het jammer dat we geen opera hebben kunnen zien.
Toen we na afloop nog het enorme podium van 1100 m2 mochten bekijken, wisten we helemaal niet meer waar we moesten kijken. Toen onze guide vertelde dat ze 180.000 kostuums hebben die, als je ze achter elkaar zet, meer dan 9 km lang waren wisten we niet wat we hoorden.
Deze kostuums lagen niet opgesteld in de Staatsopera zelf, maar in de zalen er tegenover. Hier woonden ook de kleermakers en tussen de gebouwen liep een tunnel, zodat de kleren altijd droog en schoon aankwamen bij de Staatsopera.
Totaal verbaasd en onder de indruk van de tour liepen we weer richting metro. Erg jammer dat het alweer voorbij was en tot de conclusie gekomen dat we net een paar uur te weinig in Wenen zijn, moesten we terug naar het hotel om onze tassen op te halen en om daarna weer naar het station te gaan. Het idee dat we vanavond laat in Praag aankomen is heel raar.
Wenen was een super stad waar we zeker nog een keer terug willen komen. Met name omdat we nog lang niet alles hebben gezien, maar ook omdat het een prachtige stad is.
De volgende keer is onder andere een opera, de Karlskirche en een bezoek aan de Donau aan de beurt. De Weense bevolking is een erg aardig volk en, op de toiletten na, is het er heel schoon.

Eten: op de vlooienmarkt
Robine: Hotdog brätwurst
Anouk: Broodje Kebab
Loreen: Broodje kebab

Quote van de dag: “Do you speak English?” “No.” “Do you speak German?” “Nein! Auch nicht!”

Weetje van de dag: De opera verbruikt op één avond evenveel stroom als Oost Gelre bij elkaar.